måndag, oktober 16, 2006

Trött tösabid med skånsk bakhund.

Har haft en kononhelg! Var ju nere i Malmö på Nordic! Startades massa nya skolgrupper och nu kommer det hända saker nere i Skåne oxå minsann! Var så kul att träffa så många man kände oxå! Men nu är man ruskigt trött. Blev ju inte riktigt att man fick all sömn man behövde. Men det får jag ta igen i natt. Ska gå och lägga mig klockan åtta! Nä, men jag ska försöka lägga mig i rätt så hyfsad tid i alla fall.

Förstår inte! Nu är det TVÅ lärare som inte har hört vad jag sagt. Skånskan är väl inte så svår!? Jag har ju dessutom inte så bred skånska tycker jag.. men tji fick jag (eller vad man säger). Till och med Frida som bor längre ner i skåne och pratar bredare skånska än mig (tycker jag) förstår de bättre. Men nu har jag i alla fall fått höra att folk har lite svårt att förstå vad jag säger i bland. Som en lärare som trodde att jag tyckte om att "shotta", när jag sa att jag tyckte om att fotta. Sen idag var det en annan lärare som trodde att jag sa "bakhund" när jag sa bakgrund. Haha! Men min skånska tänke jag aldrig lägga av med, för jag är en stolt skåning!

Idag har jag väl vatt mest som en halvsovade zombie hela dan känns det som.. Sån tur är har vi inte haft jättelånga lektioner med intensiv undervisning. Har haft lite som Mänskliga rättigheter i Etiopien och Sydafrika (det är ju dit vi åker till våren). Fatta!: I Etiopien är det bara typ 20% (tror jag det var) av invånarna som har tillgång till rent vatten! Det är ju helt ofattbart! Vi har det verklgien bra i Sverige och vi bör verkligen vara tacksamma över att vi har det så bra istället för att gnälla över att vi inte har råd till den senaste i-poden eller nåt. Sen efter lunch hade vi kulturförståelse fick då höra massa komiska historier som skett pga av kulturskillnader. Efter det var det städ och smågrupp och nu har jag precis ätit middag (Köttbullar och championsomelett. Riktigt gott faktiskt!)

Efter helgens besök i Skåne började jag längta hem väldigt mycket. Kändes lite jobbigt att vara så nära hemmet men ändå inte kunna åka hem. Men nu är det typ 1 och en halv vecka kvar lite drygt till höstlovet då man får åka hem! Det ska bli riktigt skönt!

Det var nog allt för denna gång.. Kram!

1 kommentar:

Pei sa...

Lotta jag förstår vad du säger!!! =)