torsdag, januari 28, 2010

Vad kan lilla jag göra?

Fyra dagar fullproppade med undervisning om bland annat global utveckling, männskliga rättigheter, bistånd, demokrati, fred & konflikt, HIV/aids osv. När man får sitta och lyssna på så mycket är det så svårt att verkligen få in allt. Det går liksom inte, men det är finns ju ändå vissa saker som fastnar lite mer.
Bistånd. Visst är det bra att hjälpa folk, men det är ju utvecklingsarbete som är mycket viktigare! Att skicka en slant då och då vad hjälper det i längden? Utveckla det istället så att de blir oberoende av våra pengar.
Ibland blir man så frustrerad också för man känner sig så otillräcklig! Vad kan lilla jag göra? Jag kan ju inte förändra världen, men jag vill ändå göra vad jag kan för att bidra till att något kan bli lite bättre. Men det sker inte bara så där. Det sker kanske inte ens nu när jag är i Kenya i sju månader, utan det får bli en lång process under hela livet. Att jag åker till Kenya nu handlar inte om att jag ska komma dit med all min kunskap och lära dem om hur de ska göra. Verkligen inte! Vad jag hoppas på är att jag ska få komma med en ödmjuk inställning och bara lära och se (Jag är ju dessutom bara en praktikant). Sen när jag kommer hem.. det är kanske då jag faktiskt kan göra något. Berätta om vad jag har fått vara med om och väcka intresse och medvetenhet om vad som faktiskt sker på vårt lilla jordklot.

Ps. Måste bara också nämna att jag hade en underbar helg hos Rebecka. Jag fullkomligen njöt och jag tror faktiskt jag fortfarade lever lite på den vistelsen :)

1 kommentar:

Marleen sa...

SV: Det är bara att fota de i luften med ett mönster bakom! :D Men det var väldigt svårt att få skärpan på de! KRAAM!