torsdag, januari 21, 2010

Vmo, Jkpg, Härnösand, KENYA!

Imorgon bär det av uppåt mot Härnösand. Men först uppehåll i Vmo och Jkpg. Ska äntligen få se hur min kära buskompis Bex bor, vilket jag ser grymt mycket fram emot. Inte bara hur hon bor förresten, utan det trevligaste är ju ändå att få träffa själva henne :) Sen blir det en sväng till Emka också, och träffa lite folk där. På söndagförmiddag börjar den låånga resan upp till Härnösand. Det tar över 8 timmer från Jkpg. Men det är ju trevligt att man har sällskap för jag ska åka tillsammans med Lisa och Hilma.

Jag borde kanske berätta lite mer konkret vad jag engentligen ska göra som PMU-pratikant:
Jag ska vara sju månader på ett projekt som heter NuruAfrica. Det är ett rehabiliteringshem för barn och ligger i två mil väster om Nairobi. Jag har inte fått någon arbetsbeskrivning än, men jag kommer nog mestadels: leka med barnen, hjälpa dem med läxor, hålla i nån lektion, och andra praktiska uppgifter. Att kunna åka dit är möjligt eftersom jag (eller min församling) har sökt praktikantbidraget hos PMU. PMU å sin sida har fått pengar från Sida. Jag får bla resan betald, en liten lön varje månad, vaccinationsbidrag, hyresbidrag. Sen får jag dessutom genomgå förberedelsekurser, Sida-utbildning och språkkurs (swahili).
En annan väldigt bra sak är att jag behöver inte åka helt själv. Jag kommer åka till Nuru tillsammans med en härlig tjej som heter Lisa och det känns väldans bra! Ni kan även läsa om hennes tankar och funderingar här.

Detta är alldeles för bra för att vara sant!

Vill inte verka tjatig, men hör gärna av dig om du vill bidraga till en LapTop till NuruAfrica.

40 dagar kvar!

5 kommentarer:

Martin Karlström sa...

Härnösand...det är ju inte ens långt norrut ;)
Förresten, vet du ifall ni kommer träffa folket från Alterna?

Charlotta sa...

Hehe, nä, inte om man jämför med Byske ;)
Nä, jag tror inte de åker till Kenya väl? De brukar ju åka till Etiopien och Sydafrika..

Martin Karlström sa...

Okej, jag har ingen koll på det :P

Marleen sa...

Ååh, det är inte alls lång tid tills dess :( Vet du vad, sen när du kommer tillbaka så kommer vi säkert se jätte konstiga ut! :O

Charlotta sa...

Va? kommer ni se jättekonstiga ut!? Vad ska ni då göra? Eller ja, det är klart.. ni kommer ju se ut som blekfisar! :P