tisdag, november 17, 2009

Paprika, Bob och tacksamhet

Jag brukar plantera paprika. Detta året planterade jag väldigt sent. Har väntat på att den skulle växa och bli större, men det blir den inte, istället har den nu blivit röd! Kul :)
-
Jag har en ny vän som jag döpt till Mr Bob Buttons (fr Friends), men jag kallar honom kort och gott Bob. Han tycker om att hänga och klättra. Hänger mestadels i min gardinstång. Men ibland hänger han på sänggaveln.
-
I söndags predikade Fredrik om tacksamhet. Mycket bra predikan måste jag säga. Vi har egentligen rätt mycket att vara tacksamma över, men det är lätt att missa det. Men om man lever i tacksamhet så tror jag man blir gladare och nöjdare med tillvaron. Att leva i tacksamhet är helt enkelt en ingrediens till ett lyckligt liv. Och som Paulus säger: "..för jag har lärt mig att vara nöjd med det jag har. Jag kan leva enkelt och jag kan leva i överflöd." (Fil. 4:11b-12a)
-
De senaste dagarna har jag inte varit på toppenhumör hela tiden. Har faktiskt känt mig lite ledsen. Men då gjorde jag en lite övning. Ok, detta kanske låter lite flummigt, men det hjälpte för mig. Dels gick jag ut och gick en runda (det är ju bra med frisk luft och motion), sen pratade jag med Gud. Under hela samtalet med Gud så tackade jag hela tiden. Att plocka fram det positiva i livet gör att man blir gladare. Tänkte jag ska skriva ner saker jag är tacksam över:
-
* Att jag ska få åka till Kenya till våren.
* Att jag har goa vänner.
* Att jag får jobba.
* Att Gud är den Samme igår, idag och för evigt
(oberoende hur jag känner det).
* Min familj.
* Kyrkan.
* Att jag får vara singel just nu.
* Solen som tittade fram lite i eftermiddags.
* Att jag är frälst.

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha Mr Bob påminer om min apa på lampan i köket! Det är bra, men ibland inte så lätt att va tacksam för vissa av de där sakerna...Kramis Mia