torsdag, april 07, 2011

The one with all the latin - (Unius cum omnibus latin)

Jag har börjat en ny kurs. Fysiologi & Anatomi. Roligaste kursen hittills! Dock krävs det en hel del plugg. Man ska bland annat lära sig en hel del latinska namn, vilket jag tycker är kul, men lite småsvårt. Cerebellum (lillhjärnan) har fastnat i alla fall. Sen har vi ju Canalis Vertebralis (det som omsluter ryggmärgen som i sin tur heter Medulla spinalis) som låter väldigt kul :) Hjärnen heter encephalon. Men det är inte bara latin vi lär oss, utan vi lär oss om hur olika system i kroppen är uppbyggda och hur de fungerar. Denna veckan håller vi på med Nervsystemet.

Jag har lite svårt att fatta ibland att jag faktiskt ska åka tillbaka till Kenya. Ja, med det är faktiskt så. Om 68 dagar åker jag, och 68 dagar är ju egentligen inte alls lång tid..! Jag längtar tills nitaona mpenzi wangu!


1 kommentar:

Magret sa...

Lycka till med latinet.
Det var länge sedan jag pluggade latinska ord.
Glömt det mesta men känner väl igen det när jag blir påmind.

Kenya, ja men föst ska du komma hem i påsk bl.a.:-))