torsdag, maj 20, 2010

Afrikaregn!

Här om dagen hade vi lektion med Weldingclass. Denna gång fick vi sitta i kyrkan/klass-/uppehållsrummet eftersom det var nymålat i deras egna lektionssal. När vi satt där och diskuterade som mest, började det regna. Inte så ovanligt. Men detta regn är nog det värsta regn jag sett, i alla fall i Kenya. Riktigt ösregn som vräkte ner så att man trodde nästan att taket skulle braka igenom. Taket var för övrigt av plåt så ni kan ju tänka er hur lätt det var att diskutera vidare.. Vi satte oss i en tajt ring så nära som möjligt och fast än vi nästan skrek var det mycket svårt att höra varandra.

Idag lyser solen, men annars har det varit ganska kallt här den senaste tiden. Vi har frusit och till och med blivit lite förkylda. Måste citera Lisa: ”Alltså, jag ligger under mitt täcke med dubbla tröjor och jeans och duntofflor och FRYSER! Man kan ju undra om det är Afrika jag kommit till eller om det är Nordpolen!”

Ja, men vi får tacka Gud för regnet. Det har inte regnat i Kenya på två år; det var väldig torka och människor och djur klarade sig inte, men nu har det regnat sen i december.

Man börjar väl mer och mer komma in i denna kulturen, men det händer fortfarande att man hajjar till över vissa saker. Exempelvis är det inte alls ovanligt att man ser två killar som går och håller varandra i handen. Kramas däremot gör de knappt. Kroppskontakt är lite annorlunda.

OCH! Äntligen funkar det att skicka SMS till min mobil! Så SMS:a på allt vad ni orkar (speciellt ni med Halebop som skickar gratis..) Då blir jag glad! +254 700 177 430

2 kommentarer:

Magret sa...

Kära Lotta!
Då var nog inte åskvädret här igår något att komma med.

Men du måste försöka få tag i lite varma kläder!!!
Annars är ju regnet välbehövligt förstår man av det du skriver.

Kram mamma

Anna sa...

Hejsan!

Jag undrar bara vilken mobiloperatör du använder dig av här i Kenya som kan motta SMS från Sverige? Jag har precis flyttat hit och använder Orange men kan inte motta sms från Sverige. Vilken använder du?
Tack för hjälpen och lycka till med ditt spännande uppdrag. Svara garna pa min mail om du har tid: bengtsson_anna@hotmail.com
Mvh
Anna