torsdag, maj 21, 2009

Av frukten känner man trädet

"Det finns inga uppgifter som du ej lämnat in". Wiiihooo! Lämnade precis in min sista uppgift till TTS. Vilken lättnad det var att få läsa det meddelandet! Häärligt!

Jag har planterat. Det tycker jag är roligt. Har planterat rädisor, sockerärtor, tomatplanta och paprika. Det är så roligt att får följa en sån process: sticka ner dem i jorden, vattna och vänta och vänta och sen efter nån vecka så kommer där förhoppningsvis upp ett litet grönt blad! Oxå växer det och blir större och större och en dag så får man syn på en knopp! Och knoppen brister och där är en blomma! Sen vissnar blomman och efter ett tag kommer det som man väntat på så länge! Frukten!
Grejen med detta är att man behöver ju faktiskt ge det lite tid och omsorg. Den behöver solljus, vatten, bra jord och näring. Ett gren som inte sitter fast på ett träd bär i inte frukt. En gren behöver inte kämpa för att frukten ska växa, utan fruken kommer av sig självt om grenen är förankrad i stammen. Var är du förankrad? Jesus säger: "Jag är vinstocken, ni är grenarna. Om någon förblir i mig och jag i honom, bär han rik frukt, ty utan mig kan ni ingenting göra." (Joh. 15:5)

Inga kommentarer: