fredag, december 26, 2008

Jaha, då var nästan julen över igen. Galet! Läste på text-TV om de kräsna svenskarna; att omkring hälften av alla svenskar byter det som de fått i julklapp! Värst var det i norr där upp till 60 % inte är nöjda utan byter. Men i söder däremot! I Skåne, Blekinge och Halland är vi mer tacksamma, för här är det bara 30% som byter sina klappar..
Ja, vi borde visa mer tacksamhet. Man blir gladare då tror jag.
.
En kul grej hände. Kom hem från jobbet i tisdags och då ligger det tre roliga saker på min säng. Ett lönebesked, och två paket. Ganska oväntat. Det ena paketet var en gåva från församlingen; 1500 g choklad! Det andra var ett skickat paket och jag hade ingen aning vad det var för nåt eller var det kom ifrån. Öppnar det och där i ligger Minutbibeln! Jag var med i en tävling på Crossnet för nån vecka sen och jag vann! Haha. Man skulle bara skriva om ett bibelord som betytt extra mycket för en detta året. Jag valde Rom. 8:28: "För den som älskar Gud samverkar allt till det bästa". Ett av mina favvo. Det bibelordet betyder en hel del för mig, speciellt förrförra året. Men ändå.
.
Det är så lätt att mitt i alla traditioer med mat, gran, pynt och klappar nästan glömma bort varför vi egentligen firar jul. Att glömma bort den största Julagåvan. Att Jesus kom hit till oss. Men sen tror jag också att man kan låta traditionerna få bli att umgås mycket med nära och kära och ha det kul och mysa. Jesus är ju med mitt i det också och det är ju för Honom jag lever.
.
"Det folk som vandrar i mörkret ska se ett stort ljus,
över dem som bor i dödskuggans land ska ljuset stråla fram.
Jes. 9:2
.
"Ty ett barn blir oss fött, en son blir oss given.
På Hans axlar vilar herradömet, och hans namn är:
Under, Rådgivare, Mäktig Gud, Evig Fader, Fridsfurste."
Jes. 9:6
(Detta skrevs långt innan Jesus föddes!)

2 kommentarer:

Anonym sa...

va kul att du vann tävlingen =)
och bibelversen är verkligen en tröst ellr hur? =)

Anonym sa...

oj, hehe skrev fel länk också.. =)